Zdecydowana większość podobrazi dostępnych na rynku wykonana jest w następujący sposób: zwykle cienkie płótno jest grubo pokrywane kilkoma warstwami zwykle taniego gruntu – w sposób maszynowy , następnie maszynowo naciągane na cienkie krosna i pakowane.
Dlaczego ? Tylko w ten sposób można zorganizować szybką, tanią, masową produkcję.
Takie rozwiązanie ma jednak poważne wady: Niska wytrzymałość i trwałość podobrazia, niska jakość płótna – często śliska powierzchnia (płótno jak cerata), mała elastyczność; wrażenie sztuczności podobrazia, częste wypaczenia krosien.
Nasze podejście do podobrazi jest dokładnie odwrotne: Na bardzo grube i mocne krosna, naciągamy ręcznie bardzo grube, gęste i mocne płótna, po naciągnięciu przeklejamy tradycyjnie i gruntujemy raczej cienką warstwą gruntu z wyższej półki.
Zalety takiego rozwiązania: bardzo mocne, trwałe podobrazia, na których dodatkowo maluje się o niebo lepiej. Zwykle też lepszy naciąg i elastyczność płótna.
Jedyną wadą jest ryzyko pojawienia się w niektórych podobraziach jakiejś smugi z pędzla itp. konsekwencji wykonania ręcznego. nierównomierność płótna czy ręcznie nakładanego gruntu. Szczególnie w tańszych wersjach tył podobrazia może być mniej estetyczny – np. może zdarzyć się jakaś odstająca nitka czy niesymetryczne zapasy płótna z tyłu itd.
Wszystkie „podobrazia z duszą” B. Art wykonywane są w całości ręcznie, tradycyjnymi metodami rodem z podręczników i kursów technologii malarstwa.
Dzięki własnej produkcji krosien malarskich oraz płótna możemy sobie pozwolić na stosowanie półproduktów o wiele solidniejszych od tych stosowanych przez firmy konkurencyjne.
PRZYGOTOWYWANIE PODOBRAZI
1. Zwykle stosujemy krosna malarskie o przekrojach 2×4,5 cm oraz 3×5,5mm, odpowiednio wsparte poprzeczkami. Krosna zbijane i ustawiane są ręcznie. Sprawdzamy ich jakość.
2. Płótno naciągane jest ręcznie na blejtram i mocowane z tyłu za pomocą zszywek tapicerskich.
3. Ręcznie przeklejamy żelatyną o wysokiej lepkości i twardości 280 st. bloom – standardowo 2 warstwy. Tradycyjne podobrazia wykonane ręcznie nie mają gruntowanych boków.
4. W wersji gruntowanej – ręcznie nakładamy grunt – albo typu gesso (z wyższej półki np. Royal Talens lub podobny), albo tradycyjny grunt olejowy robiony ręcznie u nas. W zależności od wersji nakładamy 2 lub 3 warstwy.